Робота з дітьми, які потребують індивідуального підходу




« Створення психологічного комфорту у навчанні  та роботі з дітьми з особливими освітніми потребами як засіб успішної соціалізації особистості у форматі навчально-реабілітаційного комплексу»
Перехід дитини-дошкільника до школи є важливим етапом її життя, який пов’язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення. Забезпечення наступності і перспективності між дошкільною і шкільною ланками освіти в умовах сучасних реалій є дуже важливим. Командою спеціалістів корекційної освіти нашого міста та командою членів міської медико-психолого-педагогічної консультації комплексно здійснюються заходи, спрямовані на організацію спільних дій педагогів ДНЗ та вчителів, узгоджуються педагогічі зусилля щодо дитини з особливими освітніми потребами. Школа, як наступник дошкільної освіти враховує та розвиває потенціал дитини, розкритий ще у дошкільному віці.
На базі комунального  закладу «Середня загальноосвітня школа №9 м. Орджонінікдзе Дніпропетровської області» функціонує навчально-реабілітаційний комплекс для дітей з особливими освітніми потребами. У складі якого: два класи, в яких навчаються 28 дітей з легкою розумовою відсталістю та 11 вихованців реабілітаційного класу для дітей з помірною розумовою відсталістю.
            У закладі  створені комфортні умови для успішної соціалізації та адаптації учнів з особливими освітніми потребами. У складі спеціалістів корекційної освіти закладу: 2 вчителя-дефектолога, вчитель-логопед, практичний психолог, соціальний педагог та медична сестра. Ці спеціалісти є членами освітнього консиліуму закладу. Ними ведеться медико-психолого-педагогічний супровід дітей з особливостями розвитку. Робота направлена на розвиток мовленнєвої та соціальної компетентності учнів з особливими освітніми потребами.
Коли поступає  до навчального закладу дитина з порушеннями розвитку, першим етапом є етап встановлення професійного взаємозв’язку між спеціалістами, які здійснювали супровід дитини у ДНЗ та спеціалістами загальноосвітнього навчального закладу. Що створює оптимальні можливості для наступності, безперервності та системності корекційно-відновлювальної роботи, яка була розпочата у ДНЗ. Це здійснюється виїздом команди спеціалістів загальноосвітнього закладу до ДНЗ, який відвідувала дитина або у формі засідань освітнього консиліумуна базі міської медико-психолого-педагогічноїконсультації.
Другий етап -  діагностичний. Команда освітнього консиліуму проводить діагностування дитини у присутності батьків, визначає рівень знань дитини з особливими освітніми потребами,  надає рекомендації батькам та педагогам, які будуть працювати з даною дитиною.
Третій етап. Складання індивідуальних програм розвитку у присутності вчителя-дефектолога, логопеда та психолога, які здійснювали супровід дитини у ДНЗ.Під час складання  індивідуальних програмрозвитку враховуються побажання батьків дитини. Робочий консиліум знаходить оптимальні шляхи для продовження корекційно-відновлювальної роботи у загальноосвітньому закладі.
Практика роботи доводить, що є різні підходи до складання індивідуальних програм розвитку. Якщо дитини була неорганізована, не відвідувала ДНЗ, то освітній консиліум проводить більш поглиблену діагностику дитини та складає програму, враховуючи загальну усвідомленість дитини, стан її фонематичного та мовленнєвого потенціалу. Велика увага приділяється роботі з батьками. За потреби здійснюється засідання спеціалістів ДНЗ та ЗНЗ на базі міської медико-психолого-педагогічної консультації у присутності батьків з питань надання освітніх послуг та підбору  адекватних методів та форм роботи щодо кожної дитини. За потреби запрошується лікар-психіатр.
Четвертим етапом є моніторинг адаптаційного періоду дитини, яка знаходиться у загальноосвітньому закладі. Ведуться зошити спостережень за дитиною. Це  дає можливість відстежити динаміку розвитку дитини, засвоєння нею навчального матеріалу та внести необхідні корективи в індивідуальні програми розвитку.
П’ятим етапом є саме навчальна або корекційно-розвивальна робота.
Шостим етапом є медико-психолого-педагогічний супровід дитини протягом усього періоду перебування її у загальноосвітньому закладі.
Продовжуючи роботу вчителів-дефектологів та вчителів-логопедів ДНЗ,  команда корекційних педагогів КЗ «СЗШ № 9» проводить корекційно-розвивальні заняття з розвитку мовлення, лікувальної фізкультури, логоритміки та уроки соціально-побутового орієнтування з елементами арт-терапії, які допомагають дітям швидше адаптуватися до шкільного життя та є важливим етапом для розвитку соціалізації учнів з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Як в дошкільному дитинстві  так і у шкільні роки ми формуємо у дітей з порушеннями розвитку не тільки мовленнєву компетентність, елементи грамоти, алевчимо дитину спілкуватися, товаришувати з однолітками, знаходити відповіді на складні життєві ситуації, планувати та підпорядковувати свої дії інтересам колективу.Тому одним з напрямків роботи з розвитку соціалізації учнів з особливими освітніми потребами є залучення їх до колективних творчих справ, участі у шкільних заходах та проведень традиційних свят із залученням батьків.
Ми провели моніторинг рівнів соціалізації дітей з особливими освітніми потребами  за останні два роки, який показав позитивні результати завдяки системній,  правильно організованій  корекційно-розвитковій роботі з формування елементарних пізнавальних процесів, навичок обслуговування та соціальної взаємодії. Також практика показує, що діти, які відвідували дошкільний заклад швидше пристосовуються до шкільного життя та мають більш високий рівень соціалізації.

Отже, працюючи у напрямку розвитку соціалізації дітей з особливими освітніми потребами, ми завжди пам’ятаємо, що діти – це дзеркало суспільства, його багатство та запорука нашого майбутнього. А яким воно буде -  залежить від забезпечення наступності і перспективності між дошкільною і шкільною ланками освіти.

Комментариев нет:

Отправить комментарий